Blogujte aspoň 3 mesiace
Chodím na rôzne blogy a ešte sa mi nestalo, že som videla nejaké spolupráce na nových blogoch, ktoré majú len zopár článkov. Teda pokiaľ si o ne nenapísali sami, aby o nich bolo vedieť vo svete. Podľa mňa nemáte šancu naraziť na spoluprácu ako skutočne začínajúci bloger. Nemáte dostatok článkov, ktoré by si mohla daná stránka/spoločnosť prečítať a zhodnotiť ich. Nemáte dostatok publika - či už následníkov na blogu, na ostatných sociálnych sieťach kde ste pripojený vy alebo váš blog alebo nemáte dostatočný počet návštev. Niektoré spoločnosti, s ktorými som spolupracovala, vygenerovali špeciálny link pre môj blog, na ktorý keď čitateľ alebo "okoloidúci" klikol, zobrazil im v štatistikách počet zobrazení ich stránky, ktoré prišli práve z môjho blogu. Niekedy to takto nefunguje, ale väčšinou som sa s tým stretla, hlavne ak som začínala alebo pri stránkach, s ktorými spolupracujem už dlhšie.
Majte kvalitný obsah a píšte o tom, čo vás (naozaj) baví :)
Pokiaľ váš blog obsahuje články typu 1 veta a 4 obrázky, veľa stránok to veľmi neosloví. Píšte o niečom, čo vás baví, o niečom, čo je vašim hobby. Takéto články sa píšu najlepšie a sú naozaj kvalitné. Keby ste písali o niečom, čo vám nie je veľmi po chuti, tak by vyzerali aj tie články. Pokiaľ by na váš blog aj zavítal potencionálny sponzor a uvidel by, že sa tomu fakt venujete a rozumiete tomu, určite by si vás preklepol, poprípade sledoval ako sa váš blog bude vyvíjať a čo vy viete, možno by vás aj oslovil. Ak budete písať o niečom, čo vás nebaví a píšete to len preto, lebo je to populárne alebo janevjemprečo, určite si to všimnú nielen návštevníci, ale aj potencionálni sponzori.
Sponzori nie a nie prísť, no rád/a by som už niečo podnikla. Aké spoločnosti resp. stránky kontaktovať ?
Logicky tie stránky, ktoré korešpondujú s vašim obsahom. Ak píšete o móde a kozmetike, určite nebudete kontaktovať stránky s nábytkom alebo stránky s fitness zameraním. Sústreďte sa hlavne na to, o čom píšete. Je väčšia šanca, že sa zapáčite nejakému e-shopu napríklad s kozmetikou, ak píšete recenzie na kozmetické produkty, robíte líčenia či iné veci súvisiace s tým. Prečo by s vami mal spolupracovať niekto, kto je zameraný na niečo úplne iné ? Nehovorím, že sa niekedy nestane výnimka, ale je to dosť málo pravdepodobné.
Sponzor neodpovedal na e-mail, čo teraz ?
Určite mu nevypisujte e-maily ! Nie je povinný vám odpovedať, i keď zo slušnosti by sa patrilo. Sem-tam napíšem nejakej stránke tiež, ak ma zaujme. Netajím sa tým. No niekedy sa stane, že proste vôbec neodpíšu, alebo už sme dohodnutí na spolupráci, ale akosi zabudnú odpísať na posledný e-mail. V prípade, že sme na niečom dohodnutí tak áno, napíšem danej spoločnosti či ponuka ešte platí, lebo nikdy neviete, kedy váš e-mail skončí v spame alebo ho jednoducho spoločnosť prehliadne. Pokiaľ sa neozvú ani potom, nechám to tak, nič nesilím. Myslite na to, že nie sú povinní s vami spolupracovať. Je to iba ich dobrá vôľa, že vám dajú šancu sa angažovať :)
Oslovil ma sponzor, no nechcem s ním spolupracovať
Myslím, že takéto niečo je skôr výnimočné, ale predsa len sa to môže stať. Pokiaľ naozaj nechcete s nejakou stránkou spolupracovať, jednoducho poďakujte za možnosť, ale napíšte, že musíte odmietnuť preto, lebo ... a dopíšte dôvod. Napríklad preto, lebo zameranie danej stránky nekorešponduje so zameraním vašeho blogu.
Sponzor má vysoké požiadavky
Zhrniem to asi takto - ak ma niekto kontaktuje vrámci spolupráce, ktorá ma osloví, nemám problém tam dopísať informácie o danej stránke, čo tam môžete nájsť, aké na nej prebiehajú akcie či umiestniť si banner danej stránky dočasne na blog. Ale pokiaľ sú požiadavky také, že i keď mi daný produkt nevyhovuje ale i tak mám o ňom napísať, aký je úžasný, určite takúto spoluprácu nepríjmem a slušne odmietnem. Pokiaľ sa jedná o nejakú recenziu, tak ja chápem recenziu ako niečo, kde spotrebiteľ napíše informácie o produkte a potom dodá aj svoje subjektívne pocity. O tom recenzia je. Ja viem, že sponzor vám pošle produkt zadarmo a poprípade zaplatí aj poštovné, ale pokiaľ mu ide o zmanipulovanú recenziu, nech mi to oznámi dopredu, ja odmietnem. Nie je to o tom, žeby som si nevážila veci, ktoré dostanem. Ba práve naopak, vážim si ich veľmi ! Často sú to naozaj parádne veci, na ktoré sa nedá napísať krivého slovka, ale niekedy sa nájde aj produkt, ktorý mi celkom nevonia. Žiaľ sa mi už aj párkrát stalo, že spoločnosti neboli spokojné, lebo čakali lepšiu, lákavejšiu recenziu na ich produkt. 100 ľudí, 100 chutí. Pokiaľ im pravdivé recenzie nevyhovujú, nemusia mi ani písať, pretože nie som ten typ človeka, ktorý bude balamutiť ľudí len preto, že som to dostala zadarmo. Nech sa na mňa nikto nehnevá, ale niekomu to môže vyhovovať a niekomu nemusí. A to väčšinou, alebo niečo v podobnom znení, dopisujem aj k takýmto negatívnym recenziám.
Stala sa vám niekedy takáto negatívna skúsenosť tiež ? :/
Odpísali mi na e-mail, no musím si doplatiť
Pokiaľ je to čiastka minimálna alebo sa to týka iba poštovného, myslím si, že už len to je veľký bonus pre vás, ako blogera/ku. Nemusíte hradiť plnú cenu, dostanete zľavu, poprípade platíte iba to poštovné. Netreba vždy ohŕňať nos nad tým, ak to nie je tak úplne zadarmo.
"Bloger dostáva veci zadarmo! "Len" za to, že napíše nejakú recenziu a nafotí fotografie. "
Toto je názor, s ktorým som sa stretla už párkrát v živote a skoro stále od človeka, ktorý ani neblogoval :) To si fakt myslíte, že tie produkty sú ÚPLNE ZADARMO ?! Ako som písala už vyššie, vy si potrebujete VYBUDOVAŤ BLOG, ktorý bude mať nejakú návštevnosť, nejakých následníkov, nejaké obsahovo kvalitné a zaujímavé články. Myslíte si, že pečené holuby padajú do huby "len tak"? Pokiaľ nie ste bloger a ani ste nikdy neblogovali, neviete si predstaviť, aké je to ťažké začínať od nuly. Niekoľkokrát som to už zažila a viem o tom svoje, keďže blogujem 6,7 rokov. Neviete si predstaviť, aké je to ťažké nájsť ľudí, ktorým sa budú vaše články páčiť, budú sem chodiť znova a znova, budú sem písať svoje názory a budú vás podporovať v tom, čo vás baví. Spolupráce sú akási forma odmeny za to, čo už bloger so svojím blogom dokázal, kde ho z tej nuly posunul. Sú blogy lepšie a sú blogy horšie. Ale vždy za tým stojí kusisko práce. Stránku si musíte poriadne zmapovať, napísať recenziu, ktorá nebude (príliš) vtieravá a podať váš skutočný, objektívny ale aj subjektívny názor na vec, nafotiť produkt tak, aby ste ho zachytili čo najlepšie a čo najdôveryhodnejšie. Zvoliť správne pozadie, vybrať niekoľko fotiek, o ktorých si myslíte, že sa vám skutočne podarili, upraviť dané fotografie. Snažiť sa vyhovieť obom stranám - stránke, ale aj čitateľom. Fuh, to som sa ale rozpísala. Ale tak to proste je. Milujem skrátka názory tých, ktorí si ani neuvedomujú, koľko driny za tým jediným obyčajným postom, ako to oni radi nazývajú, je. To len tak okrajovo, s akými názormi sa v dnešnom svete môžete stretnúť. Toto patrí do kategórie light.
Ozvalo sa mi viacero stránok naraz. Nestíham písať recenzie, čo teraz ?
Jednoducho im napíšte, že nemáte čas :) Väčšina blogerov je ešte školopovinná, alebo chce dokončiť aspoň strednú školu, nehovoriac a vysokoškolákoch. Okrem blogu máte školu, vlastný život a iné záujmy. Pamätajte, blog nie je povinnosť, blog je hobby (ako pre koho síce, ale malo by to byť predovšetkým tak, pretože takéto blogy sú najlepšie :)). Pokiaľ nestíham, jednoducho danej stránke napíšem, čo je vo veci - mám toho veľa do školy, čo je aj častokrát pravda, pretože je toho neúrekom :( Ešte nikdy sa mi nestalo, že by ma nejako karhali alebo niečo podobné. Ako takýto e-mail napísať ? Stačí pozdrav (poprípade aj oslovenie), ospravedlnenie sa a pridanie dôvodu, prečo danú recenziu nemôžete napísať. Kľudne uveďte aj to, že vám prišli aj iné produkty ešte pred týmto, ktoré momentálne skúšate :)
Poďakovanie a niečo viac
Poďakovanie vôbec za možnosť spolupráce, je myslím základom. Poďakujte v maili, ale aj v článku. Na to určite nezabúdajte. Kľudne napíšte, že je to vrámci spolupráce. Ako som hovorila, nepotrebujem klamať svojich čitateľov, vždy sa k nim snažím byť úprimná, takže to píšem tiež :) Čo sa týka toho a niečo viac, myslela som také okrajové články, ako napríklad nejaký wishlist, čo by ste si z danej stránky objednali vy, nejaké tipy na darčeky atď. Poprípade doplňte do článku aj krátke info o stránke, typy produktov, poštovné, možnosti dodania.
Čo v recenzii spomenúť a nevynechať ?
Poďakovanie, to je ako prvé. Potom by ste mali spomenúť, z ktorej stránky daný produkt máte a dodať link na stránku, aj na daný produkt. Napísať základné a hlavne stručné informácie o produkte, alebo ich zakomponovať do recenzie, ako to robím ja. Určite nie žiadne litánie a popis zloženia. To nájdu čitatelia na stránke s produktom. Nezabudnite napísať vlastný a pravdivý názor na danú vec. Pri recenziách je to veľmi dôležité, pretože od toho závisí ďalšia kúpa produktu. Takiež je dobre spomenúť zloženie, konzistenciu, dizajn, poprípade materiál nádoby, objem ... . Také to základné info, ktoré by zaujímalo vás, ak by ste si chceli produkt kúpiť. A nezabudnite na fotografie ! Pokiaľ to je možné, fotografujte JEDINE fotoaparátom, poprípade mobilom, ktorý má zabudovaný minimálne 5 mpx fotoaparát. Nech sú fotografie pekné a kvalitné a taktiež malá úprava by nemala chýbať. No nezabúdajte, že nesúťažite o najviac vyčačkanú fotografiu. Pokúste sa produkt zachytiť taký, aký je v skutočnosti, najlepšie pri dennom svetle.
A konečne posledná vec - ako teda ten "magický" e-mail napísať ? (ak už sa teda angažujem do veci prvý/á)
Ak ja píšem nejakej stránke, ako prvé určite pozdravím. Oslovenie nepíšem, lebo mnohokrát ani neviem, komu to presne píšem a či píšem žene alebo mužovi. Následne sa predstavím svojím krstným menom a spomeniem, aká som blogerka (beauty, lifestyle, fashion, food ...). Za tým položím otázku v zmysle, či spolupracujú s blogermi. Potom napíšem, čo by som mohla danej stránke ponúknuť ja : recenzie, giveaway, predstavenie produktov v článku ... . Poďakovanie za ich odpoveď. NEZABUDNITE (!! - lebo dve !ky sú lepšie, ako tri) uviesť údaje o vašom blogu : followeri, sociálne siete atď. (viac o týchto informáciách sa môžete dočítať v tomto článku). A na záver opäť pozdrav, vaše meno a adresa vášho blogu.
0 nhận xét:
Đăng nhận xét